دات نت نیوک
عمده روش‌های بنیادکودک
-همیاران مهربان می‌توانند دانش‌آموز یا دانش‌آموزانی را با توجه به شرایط سنی و تحصیلی مورد نظر خود انتخاب کنند. 

-پذیرش حمایت از یک دانش‌آموز هیچ‌گونه تعهد و الزام قانونی در ادامه‌ی روند حمایت از وی برای همیار ایجاد نخواهد کرد، اما از آنجا که بنیادکودک، مبالغ تعهدِ همیاران را به‌صورت ماهانه و مستمر به دانش‌آموزانِ تحت حمایت می‌پردازد

 -حتی در صورت عدم پرداخت همیار به موسسه- خواهشمند است با توجه به کمبودِ منابع مالی عمومی بنیادکودک، در صورت عدم تمایل به ادامه همکاری و همیاری، مراتب را حتماً و سریعاً به اطلاع موسسه رسانیده تا فرصت جایگزینی همیارِ دیگری برای دانش‌آموز از سوی موسسه وجود داشته باشد.

 -بنیادکودک متعهد می‌شود در برابر کمک‌های دریافتی از همیارانِ خود، پاسخ‌گو بوده و اسناد و صورت‌حساب‌های لازم را (ترجیحاً الکترونیکی) ارائه کند. 

-از مبلغ پرداختی همیاران، ده ‌درصد بابت هزینه‌های مددکاری -که پیش‌تر در نیازسنجی دانش‌آموز بورسیه شده به عنوان جزئی از نیاز وی شناسایی شده است- کسر و مابقی به او پرداخت می‌شود.

 -بنیادکودک متعهد است؛ سالانه دوبار گزارشی از آخرین وضعیت تحصیلی، زندگی و معیشتی دانش‌آموزان بورسیه تهیه کرده و جزئیات آن را به اطلاع همیاران برساند. این گزارش‌ها بر مبنای تمایل همیاران به نشانی پستی و یا ایمیل آنان ارسال خواهد شد. 

-مبالغ درج شده به عنوان نیاز دانش‌آموزان که در گزارش‌های دوره‌ای ثبت می‌شود، هیچ تعهدی برای همیار جهت پرداخت ایجاد نمی‌کند و صرفاً جنبه اطلاع‌رسانی دارد و برآورده کردن یا نکردن آن بر حسب تمایل همیار است. 

عمده روش های بنیاد کودک

 

اقدام‌های بنیادکودک برای تخصیص بهینه کمک‌های همیاران مهرمند: 

-بنیادکودک در صورت تأمین نشدنِ نیاز ماهانه دانش‌آموز توسط یک همیار، تلاش خواهد کرد تا حمایت افراد نیکوکارِ دیگر را به عنوان همیار یا همیاران بعدی جلب کند.

 -مطابق نظر مددکار، بخشی از مقرری ماهانه دانش‌آموز –درصورتی‌که دریافتی او بیش از مبلغ اعلام نیاز شده توسط مددکار باشد- به عنوان پس‌انداز در حساب‌های بانکی تحتِ نظارت بنیادکودک ذخیره خواهد شد تا در مواقع اضطراری و یا مناسبت‌هایی مانند عید نوروز و شروع سال تحصیلی و... در اختیار دانش‌آموز قرار گیرد. 

-در صورت اُفتِ تحصیلی یا عدم همکاری دانش‌آموز یا خانواده وی، بنیادکودک بین یک تا 6 ماه، نسبت به کاهش یا قطع بورسیه اقدام خواهد کرد. در صورت برطرف شدن مشکل، مبالغ پرداخت شده در ماه‌های گذشته به دانش‌آموز پرداخت خواهد شد و در غیراین صورت به همیارِ وی برای تصمیم‌گیری اطلاع‌رسانی می‌شود و چنانچه بنا به دلایل به دست آمده، آن دانش‌آموز از بورسیه خارج شود، ضمن هماهنگی با همیار او، مبالغ پرداختی به دانش‌آموزِ جایگزین اختصاص خواهد یافت.

 -بنیادکودک، امانت‌دارِ همیاران مهرمند، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان است و خود را موظف می‌داند تا اطلاعات شخصی، نشانی و شماره تماس هر دو گروه را به‌صورت محرمانه نزد خود نگاه دارد ولی در صورت تمایلِ همیاران به برقراری تماس تلفنی یا دیدار حضوری با دانش‌آموزان، این ارتباط با نظارت بنیادکودک و با حضور مددکار در نمایندگی‌های این موسسه انجام خواهد شد. همیاران می‌توانند درخواست دیدار با دانش‌آموزِ تحت حمایت خود و یا برقراری تماس تلفنی با او را به بنیادکودک اعلام فرمایند تا هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت پذیرد.

 -چنان‌چه امکان ملاقات حضوری یا تماس تلفنی برای همیاران وجود نداشته نباشد، می‌توانند فرد دیگری را به عنوان نماینده به صورت مکتوب، به موسسه معرفی کرده تا از طرف ایشان با دانش‌آموز دیدار کرده یا تماس تلفنی داشته باشد. 

-بنیادکودک هدایای غیرنقدی ارائه شده از سوی همیاران را دریافت کرده و آن را به دانش‌آموزان تحویل خواهد داد و رسیدِ آن نیز به همیاران ارائه خواهد شد. 

-بنیادکودک به منظور حفظ کرامت انسانی دانش‌آموزانِ با استعدادِ بورسیه شده از پذیرفتن هرگونه کالای دست دوم معذور است و تنها هدایای نو را در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان قرار می‌دهد.

 -همیار می‌تواند بدون در نظر گرفتن شهرِ محل سکونت خود یا دانش‎آموزِ بورسیه شده و نمایندگی‌های بنیادکودک، هریک از نمایندگی‌های بنیادکودک در ایران و یا خارج از کشور را برای پرداخت کمک‌های خود انتخاب کند و بنیادکودک نیز موظف است شرایط اجرایی لازم را در این خصوص فراهم آورد.